ساترا: خارج از قوانین جمهوری اسلامی کاری نکردیم!



به نظر می‌رسد پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه شبکه نمایش خانگی و تقسیم کار بین ارشاد و صداوسیما، حالا فضای جدال بر سر تولید و پخش پروژه‌ها در فضای مجازی، کمی آرام‌تر شده است. نمایندگان ساترا می‌گویند



آفتاب‌‌نیوز :

چنانچه برخی از تولیدکنندگان و صاحبان پلتفرم‌ها می‌گویند درست است که در شرایط فعلی و با مدیریت حال حاضر، مشکل چندانی با نظارت ساترا ندارند و در مواردی حتی این سازمان را تسهیل‌گر می‌دانند، اما از آنجا که همه‌چیز قائم به فرد و مدیریت زمان خود است، اگر ساترا از شرایط کنونی خارج شود و شرایط تسهیل‌گری را ایجاد نکند، امنیت سرمایه‌گذار، تضمین تولید و پخش به خطر می‌افتد و در نتیجه شدیدترین انتقادها را روانه این سازمان خواهند کرد. ضمن اینکه هر دو طرف ـ چه نمایندگان ساترا و چه تولیدکنندگان ـ هشدار می‌دهند، دست‌هایی در کار است که آب را گل‌آلود می‌کند تا فضای شبکه نمایش خانگی رنگ آرامش را به خود نبیند.

در نشستی که  برگزار شد، برخی نمایندگان رسانه‌های دیداری، رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و همچنین سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) حضور داشتند.

محمدصادق افراسیابی (معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا)، امیرحسین خرمشاهی (رئیس کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری)، لیلا آمره (مشاور تصویر دنیای هنر و نماینده سکوهای صوت‌ و تصویر فراگیر در کمیته تدوین مقررات ساترا)، حامد جوادزاده (تهیه‌کننده برنامه «صداتو») و امیرحسین حیدری (مدیر پلتفرم تماشاخانه و نماینده رصتا در شورای نظارتی ساترا)، حسین سِبطی (عضو شورای سیاست‌گذاری کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری) حاضران در این نشست بودند.

در ابتدای این نشست محمدصادق افراسیابی با بیان اینکه ساترا به دنبال شفاف‌سازی است، درباره‌ی مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این مصوبه تاثیراتش را در زیست بوم رسانه گذاشته و این همگرایی بین وزارت ارشاد، صداوسیما و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده، به این زیست بوم کمک می‌کنند تا توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به عملکرد ساترا از سه سال گذشته تاکنون یادآور شد: سه سال است که ساترا مجوز نمایش خانگی را صادر می‌کرده و اینگونه نبوده که بعد از این مصوبه این کار را بخواهد انجام دهد. ساترا تنظیم‌گری خودش را انجام داده و تاکنون ۴۰۵ سکو از ساترا مجوز گرفته‌اند. این تعداد فقط شامل نمایش خانگی نبوده، بلکه در حوزه آوا و نما بوده که البته بخشی از آنها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می‌شود، در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی بوده که باز هم طبق مصوبه، به وزارت ارشاد منتقل می‌شود. در حوزه شبکه‌های کاربرمحور و ناشرمحور این حوزه همچنان در اختیار ساتراست که بخشی از آن هم نمایش خانگی است. خیلی از این سکوها در شبکه نمایش خانگی اینطور نیست که تولید سریال انجام بدهند و خیلی از آنها به عنوان مثال کار دوبله انجام می‌دهند. بنابراین این ۴۰۵ مجوز عدد واقعی است و همه اطلاعات در سایت ساترا موجود است.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا یادآور شد: دقت کنیم که ساترا این مجوزها را داده و سه سال است که مجوز سریال‌ها را می‌دهد و از نظر ما اتفاق جدیدی بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیفتاده است؛ چراکه ساترا پیش از این، کارِ خودش را انجام می‌داد. از نظر مصوبه، پنج بند ابتدایی تقسیم کار بین وزارت ارشاد و صداوسیماست؛ اینکه برای مثال خبرگزاری‌ها در حوزه صوت و تصویر فراگیر مسئولیتش با ارشاد خواهد بود. اینکه در حوزه آوا و نوا و بازی‌های رایانه‌ای مسئولیت با ارشاد خواهد بود و ... این موارد معلوم شده است. در حوزه سریال‌ها و برنامه‌های نمایشی، سکوهای کاربرمحور و ناشرمحور و پخش زنده در اختیار سازمان صداوسیماست و اگر بند جدیدی تدوین شود، ساترا مجری آن ضوابط خواهد بود. در حقیقت هر آن چیزی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شود، ساترا عین آن را اجرا خواهد کرد.

چرا ساترا را گوشه دیوار می‌بریم؟ در این سه سال ساترا مزاحم سریالی بوده؟ این تقسیم کار نهادی، خارج از قوانین جمهوری اسلامی است؟ نبش قبر می‌کنیم، قوانین را می‌آوریم و می‌گوییم نباید صداوسیما یا ساترا نظارت کند چون رقیب است. فرض بگیریم مصوبه جدیدی به ارشاد بیاید، ارشاد خارج از قوانین فرهنگ و هنر می‌تواند مجوز صادر کند؟ در ادامه نشست ایسنا امیرحسین خرمشاهی به عنوان نماینده کانون تهیه‌کنندگان دیداری در پاسخ به اینکه تا چه میزان در فضای فعلی احساس خوشایند و مطمئنی برای تولید برنامه‌ و همچنین جذب مخاطب دارند؟ آیا آن چیزی که در حال حاضر به آن رسیده‌اند، با خواسته‌های سازندگان هم‌خوانی دارد و این نگرانی وجود ندارد که فضایی که بر صداوسیما به لحاظ ممیزی و محتوا حاکم است،

در شبکه نمایش خانگی هم اتفاق بیفتد؟ اظهار کرد: اعضای کانون تهیه‌کنندگان دیداری بیشترین فعالیت را در پلتفرم‌ها دارند و همین حالا پرفروش‌ترین برنامه‌ها برای افرادی است که عضو این کانون هستند. بنابراین اگر قرار باشد هجمه‌ای وارد شود و محیطشان برای تولید ناامن شود، ما گله‌مند ساترا خواهیم شد. به همین دلیل با همه برنامه‌سازانی که اثرشان این روزها در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، این سوال را مطرح کردیم که آیا در حال حاضر با ساترا مشکلی دارند، مزاحم بوده یا کمک کرده تا مخاطب داخلی را حفظ کند و به طور کلی تا چه میزان تسهیل‌گری ایجاد کرده که پاسخ آنها نسبت به حمایت و تعامل فعلی ساترا مثبت بوده است.

این تهیه‌کننده باسابقه صداوسیما ادامه داد: ذاتا سریال‌سازی و برنامه‌سازی تخصص افرادی است که در تلویزیون خاک صحنه را خوردند و بازی تولید صحنه را می‌دانند و حالا در پلتفرم‌ها می‌درخشند. اخیرا اتفاقاتی می‌افتد و این برای من سوال است که چرا ساترا را به سمت گوشه دیوار می‌بریم و در حالت دفاعی مرتب از او می‌خواهیم که بیاید و توضیح بدهد. آیا در طول این سه سال ساترا مزاحم سریالی بوده است و باعث شده سرمایه سریالی یا برنامه تولیدی زمین بخورد؟ آیا این تبصره و تقسیم کار نهادی، خارج از قوانین جمهوری اسلامی است؟ گیر کار کجاست؟ ما نبش قبر می‌کنیم، قوانین را می‌آوریم آن موقع می‌گوییم نباید صداوسیما یا ساترا نظارت کند چون رقیب است. فرض بگیریم مصوبه جدیدی به ارشاد بیاید، آیا ارشاد خارج از دایره قوانین فرهنگ و هنر می‌تواند مجوز صادر کند؟ کدام یک از مدیران کلیدی ارشاد، مدیران قبلی تلویزیون نبوده‌اند؟ وزیر، معاونان و بقیه ...؛ این آب را چه کسی گل آلود می‌کند؟

بگذارید کار کنیم!

خرمشاهی ادامه داد: هیچ سوژه‌ای نیست که در تئاتر و سینما بشود تعریف کرد و در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نشود. فقط نوع پرداخت‌ها متفاوت است. من به عنوان یک شهروند انتخاب می‌کنم آثار فلان پلتفرم را ببینم که نهایت کاربرش کمتر از دو میلیون است یا سریالی که چند ۱۰ میلیون مخاطب آن را می‌بینند. آن کسی که در شهرستان، روستا و یا غرب کشور نشسته است، بنا به هر دلیلی، سلیقه، هزینه و ... شاید می‌خواهد تلویزیون را ببیند و نمی‌خواهد از پلتفرم استفاده کند. در اینجا محصولی که تولید می‌شود برای پلتفرم یا برای تلویزیون آیا به لحاظ قانون نظارتی باید متفاوت باشد؟ اگر از منِ تهیه‌کننده می‌پرسید، می‌گویم که کاملا باید متفاوت باشد.

وی سپس با طرح یک پرسش، صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: سوال من از وزیر محترم اقتصاد و آقای رئیس‌جمهور و از نمایندگان محترم مجلس است؛ اینکه کدام قانون حمایتی شما از حوزه کارآفرینی اقتصاد هنر در حوزه تئاتر سینما و تلویزیون حمایت کرده است؟

خرمشاهی با تاکید بر این جمله که «بگذارید کار کنیم!»، ادامه داد: به عنوان مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری، تاکید می‌کنم که بچه‌های ما گرفتار شدند، نسل جدید تهیه‌کنندگان که ظهور کردند و آثارشان همیشه مخاطب داشته، اینها به سختی چرخه‌ی اقتصادی برنامه‌شان را می‌چرخانند. بگذارید انرژی صنوف بیشتر شود. پیشنهاد کردم ساترا برود همایش حمایت از هنرمندان پیشکسوت و جوانان را برگزار کند و در نهایت از همه می‌خواهیم، بگذارید کار کنیم!

دعوای اصلی این است که ما نظارت نمی‌خواهیم؛ یعنی تولیدکننده می‌گوید، من به اندازه‌ای صلاحیت دارم که مسئولیت تولیدم را قبول کنم اما قانون می‌گوید نخیر ما این صلاحیت را بر تو قائل نیستیم و اعضایی باید باشند که بر محتوای تو نظارت می‌کنند و البته از این طرف هم اگر فضا را کاملا رها کنیم، اتفاقات بدی هم می‌افتد. بنابراین دیگر فقی ندارد که وزارت ارشاد نظارت کند یا صداوسیما. حامد جوادزاده نیز در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا تا به اینجا از تعامل با ساترا راضی است و آنچه به عنوان برنامه «صداتو» انتشار پیدا می‌کند، همان چیزی است که انتظارش را داشته است؟ توضیح داد: دعوا الان بر سر ساترا این نیست که نمایش خانگی زیر نظر ارشاد باشد یا زیر نظر سازمان صداوسیما یا اصلا باشد یا نباشد.

بحث این است که فضای فرهنگ و هنر باید اجازه بدهد که مخاطبش محصول خوب و محصول بد را انتخاب کند. اما تصمیم بر این است که مردم این توان را ندارند که تشخیص دهند، هنرمندها هم این اجازه را ندارند که هر چه دلشان خواست تولید کنند. بنابراین الان که قانون بر این است که باید نظارت صورت بگیرد، دیگر فرقی ندارد که وزارت ارشاد نظارت کند یا سازمان صداوسیما. دعوای اصلی این است که ما نظارت نمی‌خواهیم؛ یعنی تولیدکننده می‌گوید، من به اندازه‌ای صلاحیت دارم که مسئولیت تولیدم را قبول کنم اما قانون می‌گوید نخیر ما این صلاحیت را بر تو قائل نیستیم و اعضایی باید باشند که آنها صالح‌اند و بر محتوای تو نظارت می‌کنند و البته از این طرف هم اگر فضا را کاملا رها کنیم، اتفاقات بدی هم می‌افتد.

 دعوا بر سر چیست؟

تهیه‌کننده «صداتو» درباره‌ی عملکرد ساترا در قبال مجوز تولید و پخش به این برنامه، یادآور شد: حالا که ما مستقیم با ساترا طرف هستیم شخصا در مورد برنامه «صداتو» باید بگویم در جامعه‌ای که موسیقی تا این حد خط قرمز است، برنامه موسیقی محور ساختن تقریبا کار محال به نظر می‌رسید؛ اما این کار انجام شد و اگر ساترا کمک نمی‌کرد واقعا این برنامه پخش نمی شد. ساترا همدلانه پا به پای ما آمد. من یک بار هم ساترا نرفتم و نیازی نبود که بروم؛ به این دلیل که همه چیز سازماندهی شده پیش می‌رفت.

وی در ادامه بیان کرد: واقعیت این است که ساترا تاکنون ایرادی نگرفته که آن ایرادات را به خودم وارد ندانم؛ یعنی در ساترا عقلایی‌ نشسته‌اند که اگر آنها ایرادی می‌بینند خود تهیه کننده هم آن ایراد را دیده است. دعوا از آنجایی به وجود می‌آید که تهیه‌کننده می‌گوید این ایراد هست اما قابل اغماض است، ساترا می‌گوید این ایراد هست و قابل اغماض نیست. اینجاست که تنش به وجود می‌آید.

به گفته جوادزاده، «تولیدکنندگان انقدر آدم‌های کم خردی نیستند که نفهمند کجای کارشان ایراد دارد. بحث این است که دیکته ناننوشته غلط ندارد. اینکه در مورد ترکیب ساترا، شورای نمایش و پروانه صحبت کنیم، بله می‌شود انتقاداتی هم وارد کرد. می‌شود درخواست کرد که شورای نمایش، کمی تخصصی‌تر باشند. به جای اینکه مدیریتی ترکیب را ببندید، شما باید عملیاتی ترکیب را ببندید.»

شفاف‌سازی درباره هزینه ساخت «صداتو»

جوادزاده سپس با هشدار بابت به خطر افتادن زیست بوم رسانه، در این زمینه به تفاوت رویکرد تهیه‌کنندگان از گذشته تا به امروز پرداخت و گفت: در گذشته تهیه‌کننده خودش سرمایه می آورد اما حالا به قدری هزینه‌ها عجیب و غریب شده که تهیه‌کننده نمی‌تواند این کار را کند و صرفا عوامل و برنامه‌ای که انتخاب کرده را باید مدیریت کند.

او درباره قیمت‌هایی که درخصوص ساخت برنامه «صداتو» در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد: از لحاظ درآمدی بخواهیم درآمد برنامه «صداتو» را حساب کنیم، اینگونه است که ۱۲ روز ضبط داشتیم، اگر بگوییم که چه میزان پول در این ۱۲ روز صرف شده، بله ... پول خیلی سرشاری است و از هر قسمت آن می‌توان یک آپارتمان درآورد، اما برای اینکه آن ۱۲ روز ضبط شود، ۹ ماه یک تیم ۵۰ الی ۶۰ نفره کار می‌کردند و اینجاست که نه تنها درآمدی نبوده، شاید سر به سر شده و بلکه جاهایی هم ضرر داشته است. اینکه عنوان می‌شود پلتفرم‌ها چه درآمد بالایی دارند، جای سوال است؛ در حالی که متوجه نیستند، ۸۰ درصد درآمدشان را باید ابتدا هزینه کنند تا اشتراک داشته باشند. کار رسانه پرهزینه است و واقعیت این است که رسانه برای پول درآوردن جای خوبی نیست. این زحمت را جای دیگر بگذاریم چند برابر درآمد خواهیم داشت اما کارمان این است و خودمان انتخاب کرده‌ایم. اینکه آمده‌ایم اینجا، برای این است که کاری که دوستش داریم و بلدیم و فکر می‌کنیم اگر جاری شود حال مردم را خوب می‌کند، انجام دهیم؛ به همین دلیل به دنبال این هستیم تا مشکلاتش را مرتفع کنیم.

ما با ساترا درگیری نداشتیم

هم به عنوان تهیه‌کننده «صداتو» و هم از دوستانم پرسیدم گفتند درگیری با ساترا ندارند. شاید پُز و ژست در این باشد که اعتراض کنم اما واقعا اینطور نبوده است. ایرادها با تعامل حل شده اما گاهی هم مواردی وجود دارد که ساترا می‌گوید شما جای ما بودید چه می‌کردید و می‌گویم دوبرابر سخت می‌گرفتم! بخشی از این محتواها چیست که برخی تولید می‌کنند و توقع دارند، مجوز بدهند؟ این تهیه‌کننده با مقایسه‌ای آماری از درآمد حوزه سریال‌سازی و برنامه‌سازی در سایر کشورها از جمله کشور کره‌جنوبی با ایران، یادآور شد: درآمد این کشور از حوزه سریال‌سازی و رسانه‌اش چند برابر درآمد ما از نفت است. با یک سریال «بازی مرکب»، هم زبانش را در دنیا ترویج داد و هم چندین میلیارد دلار پول درآورد و هم سفارش‌های دیگر گرفت و صنعتش را به جهان معرفی کرد. ببینید کره جنوبی چقدر سرمایه‌گذاری کرد و بعد از بازی مرکب، زبانش به رتبه دهم ترقی پیدا کرد. اگر در بدنه اداره کشور، به این شکل استراتژیک به ماجرا نگاه شود و به رسانه به عنوان کالای استراتژیک نگاه شود، شک نکنید هم کسب درآمد می شود، هم حال مردم بهتر می‌شود و هم افتخارآفرینی دارد.

جوادزاده با تاکید بر اینکه دعوای فعلی ساترا و تهیه‌کنندگان یک دعوای فرعی است، در این زمینه گفت: واقعیت این است دعوایی وجود ندارد. من به عنوان تهیه‌کننده مشکلی با ساترا ندارم. از دوستانم هم پرسیدم گفتند مشکل و درگیری با ساترا ندارند. شاید پُز و ژست در این باشد که اعتراض کنم و بگویم سانسور می‌کنند و موارد دیگر، اما واقعا اینطور نبوده و من شهادت می‌دهم. البته ایرادهایی از سوی ساترا مطرح شده اما با تعامل و توضیحات سوءتفاهم‌ها حل و حتی برنامه کامل منتشر شده است. اما بعضی اوقات هم مواردی وجود دارد که ساترا می‌گوید شما جای ما بودید چه می‌کردید و من می‌گویم اگر جای آنها بودم دوبرابر سخت می‌گرفتم! خب بخشی از این محتواها چیست که برخی تولید می‌کنند و بعد توقع دارند، مجوز بدهند.

این تهیه‌کننده در عین حال اظهار کرد: در حال حاضر ساترا با سازندگان همکاری می‌کند اما از روزی بترسیم که نخواهد همکاری کند. آن چیزی که نگران‌کننده است، این است که در حال حاضر در شورای ساترا، همه، افراد کاردرستی هستند و اگر اعتراضی هم هست به ساختار است، اما اگر در مقطعی افراد دیگری جایگزین شدند، برخوردها را شخصی کردند آن موقع چه باید کنیم؟ قانون این قدرت را به ساترا داده است که برنامه را لت و پار کند.

افراسیابی نیز در ادامه اظهارات جوادزاده درباره نگرانی از برخوردهای سلیقه‌ای در ساترا توضیح داد: این پیشنهاد مطرح شده که دو نفر نماینده‌ای که به انتخاب دبیر شورای عالی در آن کمیته مشخص می‌شوند، به عنوان مثال نمایندگان مجمع رصتا و کانون تخصصی تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری باشند تا این دغدغه حل شود.

فینچر یک فیلم کوتاه هم نمی‌تواند در ایران بسازد!

حامد جوادزاده در بخش دیگری از این نشست درباره ی تعامل با ساترا بیان کرد: اگر بناست ما در حوزه رسانه دعوا راه بیندازیم، ساترا، تولیدکنندگان، وزارت ارشاد و صداوسیما همه در یک تیم‌اند؛ دعوا جای دیگری است. بگذارید مردم خودشان فضای فرهنگ و هنر را تولید کنند. می‌توانم استدلال بیاورم که آقای دیوید فینچر یک فیلم کوتاه هم نمی‌تواند در ایران بسازد. هنرمندان ما در این وضعیت کار می‌کنند، می‌روند و با دنیا رقابت می‌کنند. نشانه از این واضح‌تر؟ که این عرصه یک زمین آماده برای کشت هست و تا می‌توانید در آن سرمایه گذاری کنید تا از آن برداشت کنید.

در ادامه نشست، افراسیابی هم با تاکید بر اینکه نگاه ساترا به هنرمندان نگاه تعاملی بوده است، گفت: مشکل ما جریان تحریف است. ما با جریان تحریفی مواجه هستیم. در فضای رسانه‌ای ویدئوی تقطیع‌شده منتشر می‌شود که از این قرار بود که علیه ساترا تولید محتوا می‌شود. این جریان تحریف واقعا هست. مطالب بر علیه ساترا سانسور می‌شود. این جریان، همان گل‌آلود کردن آب هست.

موضوع نگران‌کننده این است که در حال حاضر در شورای ساترا، همه، افراد کاردرستی هستند و اگر اعتراضی هم هست به ساختار است، اما اگر در مقطعی افراد دیگری جایگزین شدند، برخوردها را شخصی کردند آن موقع چه باید کنیم؟ قانون این قدرت را به ساترا داده است که برنامه را لت و پار کند.

حمایت‌هایی که ارشاد و صداوسیما نمی‌کنند

در ادامه لیلا آمره ـ مشاور تصویر دنیای هنر و نماینده سکوهای صوت‌ و تصویر فراگیر در کمیته تدوین مقررات ساترا ـ با بیان این نکته که اتفاقا باید نظارت در حوزه رسانه صورت بگیرد، در توضیحاتی درباره ی دلایل این عقیده چنین گفت: در ارتباط با مصوبه اخیر، با یکسری تعدیل‌ شاید بهترین انتخاب همین است که صداوسیما ناظر باشد. اگر این شائبه که صداوسیما دشمن ما پلتفرم‌هاست و می‌خواهد رشد نکنیم، کمی تغییر کند، چه کسی است که استقبال نکند. به نظرم به نفع همه است و یک رقابت سالم است.

وی ادامه داد: یکی از گله‌هایی که داشتم این بود که می‌گویند سال حمایت از تولیدات داخلی؛ آیا کسانی که در حوزه تولید فیلم و سریال کار می‌کنند این کار را انجام نمی‌دهند؟ آیا ساخت فیلم و سریال تولید داخلی محسوب نمی‌شود که من وقتی برنامه‌ای منتشر می‌کنم، چند ساعت بعد در ماهواره خیلی راحت پخش می‌شود، آن موقع ارشاد و صداوسیما از من حمایت نمی‌کند، ولی اگر بخواهم برای پخش یک فیلم خارجی و یا انیمیشن صامت «پت و مت» مجوز بگیرم، چه پروسه‌ای را طی می‌کنم. سوالم این است وزارت ارشاد محترم آیا شما از منِ ایرانی مسلمان هم صیانت می‌کنید؟

آمره با این همه معتقد است: اولا باید نسبت به این ماجرا دیدمان را مثبت کنیم؛ با توجه به آن چیزی که در مشاهدات و مراوداتمان با ساترا می‌بینیم. وقتی این همکاری و تعامل را از ساترا می‌بینیم، بیاییم و آن را بسط و رشد بدهیم.

او با طرح این پرسش که آیا دولت در قبال سرگرمی وظیفه‌ای ندارد؟ بیان کرد: بخش خصوصی در این وانفسای اقتصادی به حوزه هنر و فرهنگ ورود کرده است؛ سرمایه‌هایی که می‌توانند هزار کار دیگر با آن انجام دهند را با عشق به این حوزه آورده‌اند، پس چرا باید به او ظلم کنیم؟ دولت محترم شما یارانه بده. حوزه سرگرمی مگر کم است. جامعه‌ای که نشاط ندارد، تفریح ندارد، هزاران مسئله در آن ایجاد می‌شود. آنچه که ما در حال حاضر در ساترا دیدیم را به فال نیک گرفتیم.

وی درباره‌ی دریافت دستمزدهای میلیاردی توسط برنامه‌سازان و هنرمندان شبکه نمایش خانگی نیز بیان کرد: چه اشکالی دارد؟ شما اگر بخواهید بین برنامه‌هایی که تاکنون دیده‌اید، امتیازبندی و ارزش‌گذاری کنید کاملا این تفاوت را بین آنها می‌گذارید. کسی که به میزان بسیار بالایی می‌تواند دامنه مخاطبش بالا باشد و مخاطب را میخکوب کند، یعنی کارش را درست انجام داده است، پس دریافت این میزان دستمزد اشکالی ندارد.

استراتژی نشاط را انشاء کنید

حسن سِبطی ـ عضو کانون تهیه‌کنندگان ـ نیز با اشاره به نکاتی در نشست ایسنا یادآور شد: ما در بحث تحلیل گفتمان نکته‌ای داریم تحت این عنوان که هر متنی در موقعیت های خودش باید بگنجد. ما نباید زمینه‌ای که در آن صحبت می‌کنیم را فراموش کنیم. ما در مورد شرایط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه خودمان صحبت می‌کنیم. اگر ما یک نگاه گزینشگر داشته باشیم از یک کشور دیگر نمی‌توانیم همه آنچه که دارند را الگو قرار دهیم؛ بنابراین به یک الگوی بومی می‌رسیم که حتما باید حد میانگینی از قوانین دست بالای ما باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه در دنیا اهمیت سرمایه‌های ناملموس از سرمایه‌های ملموس بیشتر است، گفت: امروز کشورها را برای ارزیابی دارایی و سرمایه، بر مبنای نشاط می‌سنجند که این نشاط با شادی فرق دارد. اگر ساترا و مدیریت کلان فرهنگی اجتماعی در نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی بنشینند و استراتژی را انشاء کنند که در آن نشاط را ارتقاء دهند، مجموعه ای از جنس برنامه «صداتو» را که شادی را می‌خواهند ترویج دهند، طی برنامه‌ای پنج‌ساله کشورمان را تبدیل به جامعه‌ای بانشاط می‌کنند که امروز شاخص ارزیابی سرمایه‌داری یک کشور است.

شاخص‌ترین تهیه‌کنندگان امروز افسرده‌اند

احتمالا اگر ساترا از شرایط همراهی خوب کنونی خارج شود و شرایط تسهیل‌گری را ایجاد نکند، امنیت سرمایه‌گذاری و تضمین تولید و پخش را ایجاد نکند، ما شدیدترین انتقادها را خواهیم داشت. من روی آنتن با تلویزیون در شبکه پنج خداحافظی کردم. خرمشاهی در بخش دیگر نشست، بار دیگر به مبحث قوانین لحاظ‌شده در حوزه اختیارات ساترا بازگشت و تصریح کرد: احتمالا اگر ساترا از شرایط کنونی خارج شود و شرایط تسهیل‌گری را ایجاد نکند، امنیت سرمایه‌گذاری و تضمین تولید و پخش را ایجاد نکند، ما شدیدترین انتقادها را خوا


بازگشت به صفحه قبل



نوشته شده توسط : saeed پنجشنبه 11 دی 1348 ساعت 03:30:00